divendres, 6 de setembre del 2013

Cursa fins els Salts de la Burra i la Bassa d'en Rafé

FITXA DE L'ENTRENO
Data: 06-09-2013
Duració: 3h45' (Anada --> 1h45' / Tornada --> 2h00')
Sortida: Barrera sobre el Berenador de Can Pins
Població de sortida: Sant Privat d'en Bas

MATERIAL
SABATILLES: Asics Fuji Trabuco
MOTXILLA: Mizuno "100 km Milhau 2012"
PORTABEGUDES: Cinturó ...

AVITUALLAMENTS
Líquid: Aigua del Torrent de Collfred
Sòlid: 1 gel, 1 compota i 1 barreta Isostar High Energy

PRIMERA PART DEL RECORREGUT
Anem fins al Torrent de Collfred, a la barrera metàl·lica sobre el Salt de la Bassa d'en Rafé com en el post Salt d'en Rafé. Un cop allà creuem el torrent i seguim per la pista uns 2' corrent. Trobem un corriol que puja fortament a l'esquerra marcat amb un ós al terra (un coxis de vaca sembla). Després d'unes petites ziga-zagues agafa la direcció W del Torrent de Collfred (abans deixem una desviació a la dreta que ens duria novament a la pista que va a Gorners) però bastant més amunt de cota. Trobem una intersecció que ens duria a la dreta cap al Collet de la Barraca (pot ser un punt de sortida per a una altra ocasió). Seguim recte atravessant el Clot dels Plans que avui no porta aigua. Seguim avançant per un corriolet que discorre per dins del bosc. En arribar a la zona de la Freixa de les Faves trobem un corriolet que baixa fins al que anomeno Gran Salt de Collfred, a la seva part superior (punt on vam aconseguir arribar en l'entreno del post anterior). Ara ja coneixem un altre punt per creuar el Torrent de Collfred. Desfem el camí i seguim pel corriol que va en direcció W. Passem el Rec del Coll de l'Avi. Els dos salts que hi destaquen avui porten una quantitat molt minsa d'aigua. En passar aquest rec cal baixar un pèl i passar prop d'unes roques que ens queden a la dreta. La boixeda és molt espessa i és difícil intuir el corriol en molts punts. Finalment el caminoi s'acosta a la llera del riu i aprofitem per avançar per allà, ja que al menys hi ha més visibilitat. Saltant de roca en roca arribem a la base del Salt Inferior de la Burra. Té un gorg impressionant. Grimpant prop de la riba esquerra ens situem a la seva part superior i en pocs metres ja veiem el Salt Superior de la Burra (portem 1h45' de cursa suau).

Salt del Coll de l'Avi (a la vessant N del camí (gentilesa de Jordi Freixa)Salt de les Faves, al Rec del Coll de l'Avi, a la vessant S del camí (gentilesa de Quim Bou)

Salt Inferior de la Burra
Salt superior de la Burra

SEGONA PART DEL RECORREGUT
Un cop en el Salt Superior de la Burra i després d'un bon bany reprenem el camí baixant pel riu fins al Salt Inferior de la Burra i buscant novament el corriol que ens duu de nou al Salt del Rec d'en Rafé. Un cop allí (2h15' de cursa suau) ens dirigim per la pista cap a les ruines de Can Roc. Poc abans d'arribar (quan la pista gira a la dreta) agafem un corriol que baixa a l'esquerra, en direcció al Torrent de Collfred. És molt petit i en molts punts cal ajupir-se. Va perdent cota i pren direcció E. Finalment desemboquem sobre l'engorjat de Can Roc. Seguint la llera cap a l'esquerra arribarem a la Bassa d'en Rafé (part inferior del Salt) i seguint a la dreta ens ficaríem en els gorgs i salts de l'engorjat de Can Roc (direcció impracticable a no ser que ens dediquem a descens de barrancs). Anem remuntant el riu i finalment arribem al Gorg de la Bassa d'en Rafé (o Refer) amb el seu imponent salt. El gorg té una pregonesa considerable. Novament, després d'un bany desfem el camí i agafem el corriol que ens durà novament al Salt de Gorners i més endavant al punt de sortida (3h45' de cursa suau en total).

A la dreta, per arribar a la part inferior del Salt de la Bassa d'en Rafé cal remuntar el riu una bona estona. A l'esquerra, punt on desemboquem amb el corriol que ve de les ruïnes de Can Roc i a partir del qual comença l'engorjat que porta aquest nom i que deu arribar pràcticament fins el Salt de Gorners

Salt i Gorg de la Bassa d'en Rafé (o Refer)

MICOLOGIA
Comença la temporada de bolets i el recorregut els dels més complerts en aquest sentit de la Garrotxa visitada fins ara.

Ramaria sp. a la Freixa de les FavesClavaria sp. poc després del Rec del Coll de l'Avi,anant cap als Salts de la Burra
Clitocybe sp. abans d'arribar al Salt de la Burra, riba esquerra del Torrent de CollfredRossinyol (Cantarellus cibarius), a sota les Runes de Can Roc, prop de l'engorjat

FAUNA

Tritó pirinenc (Calotritor asper) al gorg del Salt de la Burra Superior (n'hi havia molts) Vaca "semi-domèstica" que apareix de tant en tant prop del Salt de Gorners (atenció si us la trobeu per algun corriol). Té unes banyes que fan respecte.